Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

Bezbariérová škola

  • Mgr. Petra Hnátová

Vloženo: 11. září 2008

Zobrazeno: 38166×

SLAVNOSTNÍ PŘESTŘIŽENÍ PÁSKY 3.12.2008

Po dvou a půl letém snažení se nám podařilo zpřístupnit celou ZŠ Kutná Hora, J. Palacha 166, vozíčkářům. Děti, které jsou zde integrované již nejsou odkázané na cizí fyzickou pomoc. Otevírají se nové možnosti nejen pro naše sportovní aktivity, ale i pro další občanská sdružení, která by mohla bezbariérové prostory využívat ke školením, setkáním apod. V současné době využívají bezbariérový vstup do družiny maminky s kočárky, které navštěvují Rodičovské centrum Špalíček.



     Důvodem realizace tohoto projektu byla nutnost vybudování plně bezbariérové školy v okrese Kutná Hora.  V Čáslavi sice  byla zřízena nová plně bezbariérová škola, bohužel pan ředitel odmítl integrovat handicapovaného žáka, který nebyl ze spádové oblasti.   Bohužel žádná škola v Kutné Hoře nesplňovala přísné hygienické podmínky pro bezbariérovost stanovené Evropskou unií. Po konzultaci s Městem Kutná Hora byla vybrána ZŠ Kutná Hora, J. Palacha. Také díky tomu, že zde již byli žáci integrováni.
      Hlavním problémem byly jednotlivé pavilony „plné“ schodů, a proto rozdíly mezi patry děti překonávaly s pomocí svých třídních učitelů a asistentů. Tento způsob byl, jak jistě sami cítíte, nevyhovující jak pro učitele, tak i pro psychiku žáka. Zároveň byl porušován jeden z cílů integrace -  vést žáky k co největší samostatnosti.
      Bezbariérová škola řeší problém rodinám s handicapovanými dětmi v oblasti vzdělávání. Rodiče nebudou nuceni umístit dítě na internátní školu. I tyto děti mají nárok na vzdělání odpovídající jejich úrovni bez nutnosti dojíždění do vzdálených měst nebo nutnosti odloučení od rodiny při pobytu v  internátní škole. Projekt po svém uskutečnění bude prospěšný nejen žákům, ale i případným handicapovaným zaměstnancům.     
      Uskutečněním projektu získali handicapovaní samostatnost při vzdělávání a možnost zapojení se do volnočasových aktivit nabízených školou. Dosažení tohoto cíle bude má pozitivní vliv na psychiku handicapovaného žáka. Tělesně postižený žák samostatně „dojde“ do požadované učebny, jídelny nebo tělocvičny. Tím se podstatně zjednodušilo řešení velkého problému osobních asistentů. Soužití s těmito dětmi se odráží na všech stránkách výchovy jak dětí handicapovaných, tak těch zdravých. Vstřícnost, ohleduplnost, takt a přátelství, to jsou devizy, které získávají společným soužitím všichni. V současné době je na škole Jana Palacha 5 integrovaných dětí. Počet dětí, které mají nejrůznější zdravotní postižení a přesto se učí v běžných školách, rok od roku roste. Vypovídá o tom i statistika Krajského úřadu Středočeského kraje. Ve školním roce 2004-05 přispíval Kraj školám na 69 asistentů žáků. V loňském školním roce to bylo již 91 asistentů a letos 97 asistentů. Proto se právem domníváme, že i počet dětí využívajících bezbariérovost do budoucích školních let vzroste.

 

dříve                     nyní
  

 

 

 

 

Přílohy